هدایت تحصیلی پایه نهم که از آن به عنوان انتخاب رشته نهم به دهم هم یاد میشود، یکی از مهم ترین و سرنوشت ساز ترین تصمیماتی است که دانش آموزان می بایست با کمک والدین خود بگیرند. توجه به پارامتر هایی همچون علاقه، استعداد و ارزش های کاری مهمترین ارکان هدایت تحصیلی پایه نهم است.

دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم باید انتخاب رشته کنند تا بتوانند به مسیر خود ادامه دهند. به طور کلی هدایت تحصیلی نهم یعنی راهنمایی کردن دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم و نشان دادن مسیر و راه درست برای تحصیل. هدایت تحصیل یا همان انتخاب رشته باید به صورت اصولی و مطابق با شرایط صورت بگیرد تا مشکلی برای آینده تحصیلی فرد به وجود نیاور‌د.

دانش آموزان برای انتخاب رشته باید با یک مشاوره خبره صحبت کند تا راه درست و اصولی را طبق علاقه و استعداد خود پیش ببرند، خیلی از افراد به خاطر خانواده یا حتی علاقه افراطی خود وارد یک رشته می‌شوند که در آینده این انتخاب سمی به روحیه افراد ضربه بزرگی خواهد زد. در نتیجه شما باید فردی خبره را در این کار انتخاب کنید.

هدایت تحصیلی چیست؟

به طور کلی منظور از هدایت تحصیلی راهنمایی کردن دانش آموزان برای انتخاب رشته‌تحصیلی، آگاهی از مقررات مدرسه، مقررات امتحان، بر طرف کردن مشکلات درسی و غیره است. هدایت تحصیلی همان هدایت دانش آموزان به مناسب‌ترین رشته تحصیلی بر اساس علاقه، استعداد است.

حال که با هدایت تحصیلی آشنا شدید به سراغ توضیحات کلی هدایت تحصیلی نهم می‌رویم، برای انتخاب رشته نهم به دهم شما باید از یک مشاوره هدایت تحصیلی نهم خبره کمک بگیرید در غیر این صورت فشار روی روان و ذهن شما به حدی زیاد می‌شود که در انتخاب رشته اشتباه می‌کنید و حتی از درس خواندن زده می‌شوند.

  اهداف هدایت تحصیلی

با توجه به اینکه هدایت تحصیلی یک فرایند آموزشی و مهم است، اهداف آن باید در راستای بهبود جامعه و کمک به دانش آموزان در کشف استعداد صورت بگیرد. ما به طور خلاصه این اهداف را در اختیار شما قرار می‌‌دهیم که عبارت‌اند از:

  • شناسایی افراد با استعداد و کشف استعداد آن‌ها
  • راهنمایی دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی متناسب با استعداد و علایق آن‌ها
  • تقویت روحیه دستیابی رسیدن به هدف

معیارهای هدایت تحصیلی پایه نهم

هدایت تحصیلی آینده افراد را رغم می‌زند و قبل از کنکور اولین مرحله جدی برای ورود به دنیای بزرگسالی می‌باشد. انتخاب رشته تحصیلی دغدغه خیلی از دانش آموزان پایه نهم است که برای طی این مرحله باید از یک مشاوره هدایت تحصیلی نهم برای کمک به شناخت توانایی، استعداد و علایق دانش آموز کمک گرفت. برای انتخاب رشته شما باید آینده و بازار کار شغلی را نیز در نظر بگیرید.

خیلی از دانش آموزان به دلایل اشتباه انتخاب رشته می‌کنند و به آینده خود لطمه می‌زنند، متأسفانه در ایران فردی برای استعدادیابی افراد وجود ندارد برای همین خیلی از بچه‌های ما در مدارس و حتی باشگاه‌ها ارزیابی درست نمی‌شوند و در نتیجه جز حسرت برای آن‌ها چیزی باقی نمی‌ماند. در کنار تمامی این موارد برای انتخاب رشته باید به عوامل زیر توجه کنید:

  • نمرات دوران راهنمایی 35 درصد مؤثر است
  • آزمون هوش و استعداد 15 در صد مؤثر است
  • آزمون رغبت نیز 15 درصد مؤثر است
  • نظر دبیران، نظر والدین، نظر دانش آموز و مشاور هرکدام به طور جداگانه 10 درصد مؤثر است.

هدایت تحصیلی نهم در سایت همگام

با پیشرفت تکنولوژی، آموزش و پروش برای راحت‌تر شدن کار دانش آموزان بسیاری از آزمون‌ها را در سایت همگام به صورت آنلاین برگزار می‌کند. این سایت دارای دو گزینه اصلی مثل آزمون‌های آنلاین و آزمون‌های مشاوره‌ای دارد که دانش آموزان برای گذراندن آزمون‌های اینترنتی باید در زمان خاصی که مدرسه به آن‌ها اعلام می‌کند وارد صفحه شخصی خود در سایت hamgam.medu.ir شوند و سپس آزمون را بگذرانند.

یکی از مهم‌ترین مراحل هدایت تحصیلی و انتخاب رشته پایه نهم شرکت در آزمون‌های مشاوره‌ای هدایت تحصیلی در آزمون‌های مشاوره‌ای سایت همگام می‌باشد. شاید برایتان سؤال شود که این آزمون‌ها برای دانش آموزان چه فایده‌ای دارند؟ در جواب این سؤال باید گفت که این آزمون به منظور شناخت علایق و استعدادهای دانش آموزان انجام می‌شود.

پاسخ آزمون‌ها تأثیر بسیار زیادی در هدایت تحصیلی یا همان انتخاب رشته دارد تا شما بتوانید علایق و استعدادهای خود را اولویت بندی کرده و برای رسیدن به هدف برنامه ریزی کنید. در نتیجه برای گذراندن آزمون‌ها در اولین زمان به سایت همگام مراجعه کرده و تمامی مدارک مربوط به این ازمون‌ها را پر کنید.

مشاوره انتخاب رشته پایه نهم

موضوع انتخاب رشته در حین سادگی نیاز به دقت بسیار بالا دارد، دانش آموزانی که از سال نهم به سال دهم می‌روند باید با یک مشاوره درباره انتخاب رشته مشورت کنند چون این کار به تنهایی کار اصلا درستی نیست. دانش آموزان باید علاوه بر توجه به علاقه‌مندی‌های خود باید به مواردی مثل استعداد، توانایی و شرایط خود توجه داشته باشد.

 شاید برایتان سؤال شده که هدایت تحصیلی نهم کی میاد؟ در جواب این سؤال شما باید گفت هر سال این زمان متغیر است و نتیجه در اصل بعد از تکمیلی فرم‌های هدایت تحصیلی، نمرات دانش آموزان و گذراندن آزمون‌های مشاوره‌ای می‌آید. معمولاً هدایت تحصیلی بعد از گذراندن امتحانات پایان ترم به دست دانش آموزان می‌رسد البته زمان دقیق آن توسط آموزش و پروش اعلام می‌شود.

خوشبختانه دانش آموزانی که از نتایج هدایت تحصیلی خود ناراضی هستند می‌توانند چند روز پس از اعلام نتایج به نتایج اولیه اعتراض کنند. اگر دانش آموزی حد نصاب برای ورود به رشته مورد علاقه خود را به دست نیاورده است اما قصد دارد در این رشته به تحصیل بپردازد، می‌تواند نسبت به شرکت در امتحان تعیین رشته اقدام کند.

⭐ نحوه دریافت نتایج هدایت تحصیلی

هر سال دانش آموزان به مدارس محل تحصیل برای گرفتن نتایج، مراجعه می‌کردند اما به دلیل شیوع کرونا امکان دریافت نتایج به صورت فرم‌های غیر حضوری به وجود آمده است. در ابتدا باید پس از ثبت نمرات پایانی به سایت همگام (ht.medu.ir) مراجعه کرده وفرم‌های 6 و7 را از سایت دانلود کرده تا بتواند نتایج را بررسی و تحلیل کند.

جمع بندی

در این مقاله به نکات هدایت تحصیلی نهم پرداختیم و در آخر متوجه شدیم این کار اصلا کار راحتی نیست و نیاز به فرد بسیار خبره برای کمک دارید در نتیجه انتخاب یک مشاوره خبره برای انتخاب رشته بسیار کار هوشمندانه و عاقلانه‌ای است. شما می‌توانید با ورود به سایت آموتک و ثبت نام در پکیج‌های بی‌نظیر با مناسب‌ترین قیمت و به صورت غیر حضوری به انتخاب رشته بپردازید.