خب بعد از گذراندن کنکور حال نوبت به انتخاب رشته کنکور می‌رسد شما هر نتیجه‌ای که گرفته باشید؛ می‌توانید در یک رشته خوب قبول شوید و همه این‌ها بر می‌گردد به فردی که می‌خواهد برای شما انتخاب رشته کند اگر این فرد کار خود را بلد نباشد امکان دارد شما مجبور شوید، پشت کنکور باقی بمانید.

این مرحله از سرنوشت ساز ترین مراحل شناخته می‌شود در صورتی که درست انجام شود داوطلب می‌تواند در رشته مورد علاقه خود تحصیل کند در غیر این صورت داوطلب باید دوباره مراحل قبلی را پشت سر بگذراند از همه مهم‌تر شما باید بتوانید به صورت دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته را بررسی کنید. خیلی از افراد 150 کد رشته را همین‌طوری و بدون هیچ ترتیبی انتخاب می‌کنند در صورتی که اولویت بندی این کدها از حساس‌ترین قسمت‌های انتخاب رشته به حساب می‌آید.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد به صورت جداگانه انجام میشود. انتخاب رشته دانشگاه آزاد کمی بعد از سراسری است.

بعد از اعلام نتایج، دفترچه در سایت sanjesh.org قرار خواهد گرفت. در سال 1400داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شدند، وقت داشتند از 14 تا 18 مرداد به انتخاب رشته بپردازند و البته دو الی سه بار انتخاب رشته تمدید شد و افرادی که از این زمان عقب ماندند؛ توانستند دوباره انتخاب رشته کنند.

تقریباً در هر سال این زمان متغیر است و نمی‌توان زمان دقیقاً را اعلام کرد. هر سال یک بازه زمانی دقیق 10 روزه برای انتخاب رشته انتخاب می‌شود البته باید این نکته را باید در نظر داشته باشید که این مهلت هر سال به اندازه چند روز نیز تمدید می‌شود تا هیچ داوطلبی حق اعتراض نداشته باشد و با خیال راحت فرم انتخاب رشته خود را پر کند.

برای انتخاب رشته شما باید به سراغ یک مشاور مناسب بروید و از او کمک بخواهید، وظیفه این فرد این است که شما را برای انتخاب رشته مناسب راهنمایی کرده و شما را از زمان دقیق انتخاب رشته آگاه کند بسیاری از مشاورین قبل از انتخاب رشته به سراغ تست‌های شخصیتی می‌روند تا کار خود را درست انجام داده باشند.

تحلیل کارنامه اولیه کنکور برای انتخاب رشته

بعد از انتشار کارنامه اطلاعات بسیار مهم و دقیقی در اختیار شما قرار می‌گیرد که شما باید بتوانید این اطلاعات را با دقت تحلیل و بررسی کنید که باز هم به شما پیشنهاد می‌کنم این کار را به دست یک مشاور تحصیلی با تجربه بسپارید. این کارنامه از بخش‌های مختلفی مثل مشخصات ثبت نامی، اطلاعات گروه آزمایشی، وضعیت مجاز به انتخاب رشته در هر دوره، وضعیت رتبه  و نمره نهایی، کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد تشکیل شده است.

انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد با سراسری متفاوت است و شما برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد باید هزینه‌ای بسیار کم را بپردازید تا به شما اجازه ثبت نام بدهد. دانش آموزان برای انتخاب رشته باید به مواردی مثل رتبه زیر گروه، رتبه در سهمیه و ترا زیر گروه خود دقت کند تا با توجه به آن‌ها به انتخاب رشته کنکور بپردازد البته همه این موارد زمانی لازم است که شما برای انتخاب رشته در دانشگاه سراسری مجاز شده باشید.

شما باید سهمیه خود را نیز در نظر بگیرید، در کارنامه شما اگر سهمیه‌های رزمندگان و ایثارگران از طرف ارگان مورد قبول واقع شوند دراین قسمت ذکر شده و طبق آن داوطلب بررسی می‌شود. اما شاید برایتان سؤال شود که کدام قسمت برای انتخاب رشته کنکور سراسری اهمیت دارد؟ در جواب این سؤال باید گفت رتبه در سهمیه زیر گروه مختلف از مهم ‌ترین قسمت‌ها است.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی، ریاضی، انسانی و حتی زبان همگی یکسان است و شما باید وارد سایت sanjesh.org شوید. تمامی داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته در کنکور شدند می‌توانند در این سایت به انتخاب رشته بپردازند و به صورت اینترنتی این فرم را پر کنند، شما می‌توانید برای جلوگیری از اشتباهات متداول از یک کافی نت درخواست کنید تا کارها را انجام دهد.

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری

  • مراجعه به سایت سنجش sanjesh.org
  • دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته و تحلیل و برسی آن
  • تحلیل کارنامه به دقت و استخراج موارد مورد نیاز
  • استخراج رشته‌های مربوط به گروه آزمایشی
  • اولویت بندی بر اساس علاقه و محل دانشگاه‌ها
  • تکمیل فرم انتخاب رشته
  • دریافت کد رهبری

مشاوره انتخاب رشته کنکور

شما نمی‌توانید به تنهایی به انتخاب رشته مناسب بپردازید و چون انتخاب رشته نقش بسیار حیاتی در آینده شغلی و تحصیلی دارد به همین دلیل باید با آگاهی از شرایط دانشگاه‌های روزانه، پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی، پردیس خودگران و شبانه به انتخاب رشته بپردازید.

به جز این موارد شما باید با تمامی رشته‌های بدون کنکور اشنا شوید و حداکر 150 کد رشته محل متناسب خود را انتخاب کنید اما قسمت مهم انتخاب رشته کنکور انسانی، تجربی، زبان و ریاضی چینش این کدها است شما می‌توانید با دانلود pdf دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری کمی خود را از زیر فشار نجات دهید اما فراموش نکنید که برای این کار شما به یک مشاور با تجربه نیاز دارید.

شاید برایتان سؤال شود که اگر انتخابات مطلوب را در اولویت‌های پایین‌تر بگذارم چه اتفاق می‌افتد؟ در جواب این سؤال باید به شما بگویم در این شرایط امکان دارد شما شانس قبولی خود را در رشته‌های این محل از دست بدهید، چرا که سازمان سنجش اولویت‌های افراد را از اول بررسی می‌کند و به محض قبولی دیگر اولویت‌های پایین‌تر  را بررسی نمی‌کند.

یک نکته مهم که باید بدانید این است که داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی اصلی و شناور شرکت کردند و در هر سه رشته مجاز شدند می‌توانند اولویت‌های خود را به صورت ترکیبی بچینند، توصیه می‌شود حتماً قبل از انتخاب رشته کمی فکر کنید.

⭐ کلام آخر

انتخاب رشته کنکور ریاضی، زبان، تجربی و انسانی همگی شبیه به هم هستند ولی اولویت بندی و بررسی کارنامه کار هر شخصی نیست شما باید برای این کار از فردی باتجربه کمک بگیرید در غیر این صورت کسب که ضرر می‌کند شما هستید.

یک مشاور تحصیلی حرفه‌ای و خبره می‌تواند حتی خیلی از راه‌ها را برای شما مرور کرده و انتخاب کند. شما با ورود و ثبت نام در سایت آموتک می‌توانید با مشاوران خبره در ارتباط باشید و بهترین آن‌ها را انتخاب کرده و به صورت غیر حضوری تمامی کارهای انتخاب رشته خود را بدون هیچ دردسری انجام دهید.