مشاوره و برنامه ریزی کنکور

برای واقعی کردن آرزوها و قبولی در رشته های تاپ به برنامه ریزی درست و هدفمند خواهیم داشت. کنکور یکی از مهمترین مسیرهای رسیدن به اهداف بزرگ در آینده برای هر فرد هدفمند و تلاشگر می باشد. در این مقاله به بررسی اهمیت برنامه ریزی کنکور خواهیم پرداخت. و خواهید خواند که برنامه ریزی کنکور چه مزایا و روش هایی دارد. با ما همراه باشید.

اهمیت برنامه ریزی کنکور

کنکور یکی از مهمترین بخش های زندگی است که تا حدود زیادی تعیین کننده آینده افراد می باشد. اما این نکته هم قابل تامل است که الزاما تمامی افرادی که دیپلم می گیرند تمایلی به گرفتن مدرک دانشگاهی ندارند و با یادگیری یک یا چند مهارت فنی برای خود کسب و کاری راه اندازی نموده و کنکور را از زندگی خود حذف می کنند. اما روی سخن ما در این مقاله با افرادی است که می خواهند با کسب اطلاعات و دانش به صورت آکادمیک و دانشگاهی قدم در عرصه کسب و کار بگذارند یا حتی افرادی که تنها برای کسب دانش های جدید تمایل به ادامه تحصیل دارند می باشد. در نهایت اگر قصد دارید کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارید بهتر است با اهمیت و روش برنامه ریزی کنکور آشنایی کامل داشته باشید. در این مقاله سعی گردیده است که برخی از مهمترین نکات طلایی در خصوص برنامه ریزی کنکور به شما عزیزان گفته شود.

برنامه ریزی کنکور چیست و چرا باید برنامه ریزی داشته باشیم؟

گاهی برخی از دوستان تصور می کنند که به دلیل اینکه قبل از کنکور در دوران دانش آموزی به سر می برند و تقریبا تمامی درس ها را قبل از کنکور امتحان داده و قبول شده اند نیاز به برنامه ریزی یا مشاوره خاصی ندارند؛ اما چنین نیست. امتحان تشریحی تفاوت بسیار زیادی با تست زدن دارد. ممکن است دانش آموزی در امتحانات تشریحی نمره کامل دریافت کند اما در امتحان تستی همان درس حتی به حد نصاب نمره قبولی هم دست نیابد. اما نگران نباشید. هدف ما از این مقاله دادن راهکاری درست به شما است نه نگرانی و استرس. همانطور که برای رفتن به یک مهمانی مجلل نیاز به آماده سازی و برنامه ریزی های از پیش تعیین شده است برای رفتن به جلسه کنکور هم نیاز به آمادگی هایی است.

⭐ مزایای برنامه ریزی کنکور

هر کار درست و اصولی دارای مزایای ویژه ای خواهد بود. در خصوص برنامه ریزی کنکور نیز چنین است. ابتدا لازم است برخی از مزایای مهم در برنامه ریزی کنکور را خدمت شما عزیزان عرض کنم:

  • هدف شما تعیین می گردد و از سردرگمی خارج می شوید.
  • کارها با نظم خاصی پیش خواهند رفت.
  • از پشیمانی احتمالی در آینده جلوگیری می گردد.
  • موجب پیشرفت شما خواهد شد.
  • باعث افزایش انگیزه می شود.
  • شما را از بحران کنکور خارج می سازد.
  • سبب آرامش پیش از کنکور خواهد شد.

چکار کنم تا برنامه ریزی کنکور درست و حرفه ای داشته باشم؟

برای اینکه برنامه ریزی درست و حرفه ای درباره کنکور خود داشته باشید ابتدا باید ببینید در کجای کار قرار دارید. منظورم آن است که ابتدا زمان مانده تا کنکور، سطح اطلاعات خودتان، هدف نهایی و… را تعیین نموده و سپس اقدام به برنامه ریزی کنکور نمایید.

  • هدف خودتان را تعیین کنید

تعیین کنید که چه اهدافی از درس خواندن و کنکور دارید به عنوان مثال شما قرار است در کنکور 1401 شرکت کنید. خب هدف شما از شرکت در کنکور چیست؟ آیا قرار است در رشته پزشکی دانشگاه تهران ادامه تحصیل بدهید یا می خواهید در شهر خودتان یک رشته غیر از رشته های پزشکی بخوانید. ابتدا باید در نظر داشته باشید که اهداف شما دقیقا آن چیزی نخواهد بود که به آن می رسید به عنوان مثال اگر قصد دارید مهندسی برق قبول شوید و دانشگاه برایتان مهم نیست باید بالاترین دانشگاهی که برای آن رشته وجود دارد را در نظر بگیرید و برای آن تلاش کنید تا در کمترین احتمال ممکن در یک دانشگاه خوب و رشته مورد علاقه خود قبول شوید. اما اگر هدف خود را از شرکت در کنکور تعیین نکنید در تمام لحظاتی که باید مشغول جنگیدن برای هدف خود باشید دچار سردرگمی شده و انگیزه ی خود برای ادامه تلاش را از دست خواهید داد. پس قبل از هر کاری ابتدا تعیین هدف نمایید.

  • موقعیت خودتان را مطابق اهدافی که تعیین نموده اید ارزیابی کنید.

وقتی هدف خود را تعیین کردید به عنوان مثال مشخص کردید که مهندسی برق بخوانید باید بدانید که چه درس هایی را باید با درصد های بالا تست بزنید تا بتوانید در رشته مورد نظر خودتان قبول شوید. اینکه چه درسی در چه رشته و گرایشی مهم تر است را ضرایبی که دروس مختلف در کنکور دارند تعیین می کند. در برنامه ریزی کنکور ابتدا به سراغ درس هایی بروید که ضرایب بالاتری داشته و تاثیر بیشتری در قبولی برای رشته مورد نظر شما در کنکور را دارند. به این ترتیب تعیین خواهید کرد که چه درس هایی را باید بیشتر بخوانید و چه درس هایی را نیاز نیست اصلا بخوانید.

  • زمان را مطابق ارزیابی خود برنامه ریزی نمایید.

زمان بندی خود را مشخص کنید به عنوان مثال تعیین کنید تا فلان روز قصد دارید قسمتی از زیست شناسی، ریاضیات و عربی را بخوانید. برنامه ریزی کنکور را طوری هماهنگ کنید که یک ماه قبل از کنکور تمامی دروس را فراگرفته باشید و با نحوه تست زنی آنها به خوبی آشنایی داشته باشید. یک ماه مانده به کنکور تنها زمان مرور است و نه فراگیری مطالب تازه و جدید پس در این زمان تنها مطالبی را که آموخته اید مرور کنید و به تست زدن آنها بپردازید. مطالب جدید در یک ماه مانده تا کنکور تنها باعث ایجاد نگرانی و سردرگمی در شما می گردد و ممکن است به همین دلیل نیز از پس امتحان کنکور به خوبی بر نیایید. لذا با یک برنامه ریزی کنکور مناسب و در صورت ضرورت دریافت مشاوره کنکور تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف تعیین شده خود به کار ببرید.

نکته پایانی

در نظر داشته باشید که کلاس کنکور خوب، مشاوره عالی، انواع کتاب های کمک آموزشی و… می تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کننده باشد اما الزاما کافی نخواهد بود و در نهایت این خود شما هستید که باید تمام تلاش خودتان را به کار ببندید و با یک برنامه ریزی کنکور حرفه ای از پس این امتحان سرنوشت ساز برآیید.