یکی از چالش های مشاوره کنکور فنی حرفه ای اینست که دانش اموزان فنی حرفه ای هر ساله برای رفتن به دانشگاه باید قوانین جدید را مطالعه کنند. این موضوع نیاز دانش آموزان به مشاوره کنکور را بیشتر میکند. پذیرش در کنکور فنی حرفه ای در دو گروه رشته های با آزمون و رشته های بدون آزمون (با سوابق تحصیلی) است. در رشته های پرطرفدار فنی حرفه ای داوطلبان باید از طریق آزمون با هم رقابت کنند ولی در بقیه رشته ها کنکور برگزار نمیشود و داوطلبان میتوانند صرفا بر اساس معدل و سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند و در مقطع کاردانی فنی حرفه ای تحصیل کنند.

یک جلسه مشاوره رایگان کنکور فنی حرفه ای

دوس داری با شیوه کار مشاوره ما بیشتر آشنا بشی و اگه خواستی ثبت نام کنی؟ فقط کافیه نام و نام خانوادگی و شماره تلفنتو وارد کنی، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرن و کامل راهنماییت میکنن:)

قوانین کنکور فنی حرفه ای و ورود به دانشگاه در رشته های فنی حرفه ای هرسال تغییر میکند. برای آزمون سراسری 1401 بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، فقط تعداد کمی از رشته ها از طریق کنکور سراسری اقدام به جذب دانشجو می نمایند و در اغلب رشته ها آزمونی وجود ندارد. این مقاله بر اساس آخرین تغییرات و اطلاعیه های سایت سازمان سنجش نوشته شده است. در ادامه لیست رشته های با آزمون فنی حرفه ای ویژه کنکور 1401 را مشاهده می کنید:

لیست رشته های با آزمون فنی حرفه ای:

  1. حسابداری
  2. کامپیوتر
  3. الکتروتکنیک
  4. تربیت بدنی
  5. مکانیک خودرو

لیست رشته های بدون کنکور فنی حرفه ای:

خبر خوب: از کنکور 1400 به بعد پذیرش در رشته های معماری، گرافیک، صنایع غذایی و تاسیسات مکانیکی هم بدون کنکور شد.

یادتون نره! برای پذیرش در رشته های بدون کنکور فنی حرفه ای باید در زمان مربوطه به سایت سنجش مراجعه کنید و پس از بررسی دفترچه انتخاب رشته، اقدام به ثبت نام در رشته های بدون آزمون نمایید.

در ادامه میتوانید لیست کامل رشته های بدون آزمون (بدون کنکور و با سوابق تحصیلی) فنی حرفه ای را مشاهده نمایید:

1- الکترونیک13- معدن 25- هتلداری و گردشگری
2- ساخت و تولید 14- علوم دریایی 26- حمل و نقل
3- صنایع فلزی 15- امور اداری 27- مکاترونیک
4- صنایع چوب و مبلمان 16- تربیت کودک و مدیریت خانواده 28- پویانمایی
5- تاسیسات مکانیکی 17- طراحی و دوخت 29- معماری داخلی
6- چاپ 18- گرافیک 30- صنایع دستی
7- عمران 19- هنرهای تجسمی - نقاشی 31- انرژی تجدیدپذیر خورشیدی
8- معماری 20- امور دامی
9- صنایع شیمیایی 21- امور زراعی و باغی
10- صنایع نساجی 22- ماشین های کشاورزی
11- متالوژی 23- صنایع غذایی
12- سرامیک 24- موسیقی

جمع بندی: فقط داوطلبینی که قصد قبولی در 5 رشته (حسابداری، کامپیوتر، الکتروتکنیک، تربیت بدنی و مکانیک خودرو) در دانشگاه های دولتی را دارند نیاز به شرکت در کنکور فنی حرفه ای دارند.

نکته جالب: دانش آموزانی که در دبیرستان(تجربی، ریاضی، انسانی، معارف) تحصیل کردند هم می توانند در کنکور کاردانی فنی حرفه ای شرکت کنند.

دروس کنکور فنی حرفه ای

عنوان گروه درسیتعداد سوالضریبشامل درس های
درس های عمومی403دینی3 - فارسی3 - عربی3 - زبان خارجی 1 و 2 
درس های شایستگی پایه356ریاضی 1 و 2 و 3 - فیزیک - شیمی - زیست شناسی
درس های شایستگی غیر فنی203الزامات محیط کار - مدیریت تولید - کاربرد فناوری های نوین
کارگاه نوآوری و کارآفرینی - اخلاق حرفه ای
درس های شایستگی فنی6512هشت درس اختصاصی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم هنرستان
  • درس زیست شناسی فقط مربوط به رشته تربیت بدنی است.
  • درس ریاضی3 فقط مربوط به رشته های الکتروتکنیک، کامپیوتر و مکانیک خودرو است.
  • درس مدیریت تولید فقط مربوط به رشته های مکانیک خودرو و حسابداری است.
  • درس کاربرد فناوری های نوین فقط مربوط به رشته های الکتروتکنیک، کامپیوتر و تربیت بدنی است.

مشاوره کنکور فنی حرفه ای

گروه آموزشی آموتک، پیشگام در آموزش آنلاین با استفاده از تجربه بهترین مشاوران کنکور فنی حرفه ای میتواند تضمینی برای قبولی شما در دانشگاه های دولتی باشد. یک مشاور کنکور فنی حرفه ای با اطلاع دقیق از دروس هر رشته می تواند برنامه ریزی دقیقی برای کنکور فنی حرفه ای به شما بدهد و پودمان به پودمان شما را همراهی کند تا به تک تک مباحث کنکور مسلط شوید.

مشاوره کنکور حسابداری

مشاور کنکور حسابداری با دادن جدول برنامه ریزی بر حسب زمان مطالعه و تعداد تست، همچنین معرفی بهترین منابع حسابداری میتواند در فرصت چند ماهه تا کنکور علاوه بر تمام کردن مباحث با تست کافی، چندین مرتبه هر مبحث را در برنامه ریزی مروری برای دانش آموز می گذارد.

مشاوره کنکور کامپیوتر

مشاور کنکور فنی حرفه ای کامپیوتر با اطلاع دقیق از دروس و بودجه بندی کنکور شبکه و نرم افزار و معرفی بهترین کتاب ها و منابع تستی رشته کامپیوتر در کوتاه ترین زمان مباحث را تمام میکند و در زمان باقی مانده از داوطلب آزمون های آزمایشی متعدد میگیرد تا مرور مطالب و به خاطر سپاری آن ها راحت تر شود.

مشاوره کنکور الکتروتکنیک

ما در تیم مشاور کنکور الکتروتکنیک سعی میکنیم علاوه بر کسب معدل عالی در امتحانات دیپلم دانش آموز طوری برنامه ریزی کنیم که دانش آموز همزمان با تدریس معلم، حداقل یک کتاب تست برای دروس تختصصی و عمومی بزند و منابع معرفی شده برای مطالعه و تست زنی الکتروتکنیک را چندین بار مرور نماید.

مشاوره کنکور تربیت بدنی

تربیت بدنی یکی از پرطرفدارترین رشته های هنرستانی است. این آزمون به دلیل پرطرفدار بودن و تعداد بالای شرکت کننده هایش همواره سخت بوده و نیاز به یک مشاور تحصیلی برای برنامه ریزی و معرفی بهترین منابع و تکنیک های تست زنی در این رشته بیش از سایر رشته ها احساس می شود.

مشاوره کنکور مکانیک خودرو

توجه به دروس تئوری در کنار کارگاه ها و کارهای عملی در این رشته سبب موفقیت دانش آموزان در کنکور رشته مکانیک خودرو می شود. در برنامه ریزی درست و اصولی علاوه بر مطالعه جزوه های هر درس باید سراغ تست های کنکور سال های اخیر و همچنین نمونه سوالات و تست های تالیفی کتاب های تست انشارات اخوان و چهارخونه رفت.

یک جلسه مشاوره رایگان کنکور فنی حرفه ای

دوس داری با شیوه کار مشاوره ما بیشتر آشنا بشی و اگه خواستی ثبت نام کنی؟ فقط کافیه نام و نام خانوادگی و شماره تلفنتو وارد کنی، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرن و کامل راهنماییت میکنن:)

برنامه ریزی کنکور فنی حرفه ای:

تمامی مراحل برنامه ریزی درسی شما توسط مشاورین رتبه برتر آموتک انجام خواهد شد. مشاورین ما خود از نفرات برتر کنکور هنرستان هستند که در زمینه مشاوره تحصیلی دوره های موسسه آموتک را گذراندند.

تاریخ برگزاری کنکور فنی حرفه ای:

این آزمون هر ساله در مرداد یا شهریور پس از برگزاری امتحانات مدارس برگزار میشود بنابراین دانش آموزان نخبه و رتبه های برتر هنرستان از فاصله پیش آمده بین پایان امتحات خرداد تا کنکور برای جمع بندی و مرور مطالب استفاده می کنند.

زمان برگزاری کنکور فنی حرفه ای سال 1401 طبق اطلاعیه سازمان سنجش، 4 شهریور خواهد بود.

سوالات رایج شما:

آیا برای ورود به دانشگاه های فنی حرفه ای باید کنکور بدهم؟

اگر جزو 5 رشته ای که در مقاله به آن اشاره شده باشید باید کنکور بدهید اما در بقیه رشته ها پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است.

لیست رشته های با آزمون و بدون کنکور فنی حرفه ای؟

در این مقاله لیست کامل 31 رشته بدون کنکور و 5 رشته با آزمون فنی حرفه ای آورده شده است.

مشاوره کنکور فنی حرفه ای با تیم آموتک چه مزایایی دارد؟

تیم مشاوران آموتک، متخصص مشاوره کنکور فنی حرفه ای است و پودمان به پودمان تا رسیدن به موفقیت و قبولی در دانشگاه های دولتی شما را همراهی میکند.